Status fb yang macam hape...

Baru-baru ni mekjah terbaca satu status fb sorang budak ni. Umur baru 16 tahun, sebaya adik bongsu mekjah. Lebuh kurang macam ni la ayat dia…

“kalau saya merajuk apa yang awak akan buat dekat saya ______.” (sambil taq pakwe dia)

  1. pujuk
  2. cium
  3. tampar
  4. peluk
  5. belai

Ramai la kawan2x dia yang duk komen dekat status tu. Yang pompuan duk nak tampar, yang laki pulak nak tolong peluk la..nak cium laa…ayat2x yang dia komen balik ala2x bangga la konon ramai jejans respons dekat status dia yang getik tu….sambil tu dia duk ingatkan jejans ni tadi ‘saya dah berpunya tau’…

Lepas tu tengok ada pakwe dia komen…

Pakwe : saya pilih e
Awek  : hehehe…. J
Pakwe : boleh ker…
Awek  : alaa…bukan selalu pun..
Pakwe : yeker bukan selalu…
Awek  : hehehe…. J

Agak2x apa yang orang lain akan fikir bila tengok perbualan macam ni??... Baru 16 tahun kot dah pandai nak cite pasal membelai-belai. Terang-terangan pulak tu.

Tak marah ker family dia tengok benda macam ni. Mak bapak yang tak ada fb tu mungkinlah tak tau tapi abang2x kakak2x dalam tu takkan tak terbaca. Mungkin jugak diorang dah nasihat tapi si budak ni degil sangat taknak dengar. Banyak lagi status2x fb dia yang lepas2x tu duk berjiwang karat, merindu2x, merayu2x pakwe dia ni tadi. Baca pun gelimat.

Kalau adik mekjah yang buat cenggini memang kena pelengkong la kepala jawabnya. Bukan tak boleh bercinta langsung. Budak2x remaja tengah nak meningkat naik ni kita pun paham. Tapi macam mana pun haruslah ada perasaan MALU. Ini post status macam ni tanpa sikit pun perasaan malu atau takut family tau apa cite.

Mekjah memang tak sporting langsung benda2x cenggini. Sebab pada mekjah sebagai orang yang lebih tua kita kena pantau adik2x kita ni. Bukan nak menggongkong tapi nak menjaga. Kalau banding dengan mak ayah, adik2x kat rumah tu lagi takut dengan mekjah kot (garang u I ni). Tapi marah bukan sebab kita benci. Marah sebab kita sayang adik-adik kita. Taknak diorang terpesong ke landasan yang salah (cewahh…macam baik sangat hihi…). Tapi tu la hakikatnya.

Andai kita dah buat yang sehabis baik jaga adik2x tersayang kita ni…tapi terjadi jugak benda2x yang tak diingini nak buat macam mana. Sekurang-kurangnya jangan kita pulak yang menyesal di kemudian hari.


Nasihat mekjah dekat adik2x remaja kita ni, sayangi diri kita sebelum kita menyayangi orang lain. 

Wassalam....

No comments:

Post a Comment