Kuching, Sarawak 2009 - Day 3

Okey...dah sampai hari ketiga dah. Hari terakhir mekjah n the geng kat Sarawak ni. Jadinya pagi ni kami mulakan dengan menjelajah ke pasar satok. Kat pasar ni pun macam2x ada. Paling banyak ikan terubuk masin. Kalau beli diorang siap bungkuskan, boleh terus masuk kargo jer. Keychain pun lebih cantik dari yang kat Serikin semalam. Kek lapis pun banyak. Tapi makcik2x je la yang jual bukanlah famous macam Dayang Salhah punya brand. Rasa pun tak sure sedap ke tak.

bukti kami berada di bandar kuching hehehe...

ikan terubuk masin

pilih2x cenderamata

view pasar dari atas


Kampung Budaya Sarawak

Disebabkan semalam plan tak jadi, hari ni barulah kami teruskan balik rancangan nak ke Kampung Budaya ni. Entrance fee rm60, bapak mahal!!... Tapi kalau warga tempatan, atau uol kerja kat bumi kenyalang ni dapatlah harga special rm25. Jauh giler beza harga dia.

Dalam perkampungan ni ada rumah2x untuk kita lawati. Rumah melayu, rumah cina, rumah bidayuh, rumah iban, rumah orang ulu dan rumah orang penan. Rumah2x dia bukan setakat replika yang kecik2x tu tapi ikut saiz rumah sebenar yang besar2x gabak semuanya. Dalam setiap rumah2x ni ada pekerja yang jaga. Ada yang menenun, ada yang buat kuih-muih tradisional. Kalau nak try baju2x tradisional pun boleh. Bayar jer rm10.


sumpit jangan tak sumpit







rumah orang ulu

rumah melanau



Diorang jugak ada buat persembahan kebudayaan dalam ni. Pastikan uol alert dengan waktu shownya. Nanti terlepas rugi pulak sebab kalau tak salah sehari cuma ada dua kali jer. Show dia agak lama jugaklah. Ada banyak tarian dari macam2x kaum. Ada lagi persembahan menyumpit. Ending show dia jemput sapa2x berminat join diorang menari atas pentas. Apa lagi mekjah dan budak2x ni dengan segera naik atas pentas...hihihi...gedik kan!!... 


ewah2x...



Jong Crocodile

Jong Crocodile ni taman buayalah kiranya. Bayaran masuk rm16, untuk warga tempatan rm10. Masuk sini terkejut beruk mekjah menengokkan betapa banyaknya buaya yang diorang bela. Dalam satu kolam tu entah berapa ratus buaya ada agaknya, banyak betul. Gemuks pulak tu. Belum campur baby2x buaya yang lagi berlambak diorang letak dalam kolam2x khas. Berapa banyaklah kos mentekedarah buaya2x ni sehari agaknye..

Dalam ni jugak ada show tau, tak silap pukul 3.00 pm. Show tu bukanlah bermaksud buaya2x sekelian ni menari2x tapi show diorang bagi makan buaya. Ngeri nengok buaya2x ni duk menyambar2x makanan. Baru mekjah tau buaya pun boleh berdiri dalam air rupanya...eeiii...

Yang paling mekjah ngeri, ada satu kawasan diorang letak buaya, ada pulak titi kayu atas tu untuk kita lalu. Kiranya kita boleh nampaklah buaya2x kat bawah kaki kita. Titi tu rendah pulak tu, lebih kurang paras paha jer... buatnya buaya2x tu menganas naik atas titi tu...ee..tak dapat nak bayangkan.

Selain buaya, dalam ni jugak ada kolam besar untuk tengok ikan naga. Tak tau orang lain panggil apa tapi yang mekjah tau ikan ni nama dia ikan naga. Yang besar gabak tu. Ada jugak en.bear, ayam, merak, adalah lagi beberapa binatang kecik yang comel2x.




scary tak??...

Flight balik kami malam ni pukul 9.00 pm. Disebabkan ada masa lagi, sempat kami pergi naik bot seberang sungai sekejap. Takde apa pun sebenarnya saja nak merasa hehehe...

feri nak ke seberang sungai

airport Kuching

Nak jadi cerita sadis, flight kami malam tu boleh pulak delay. Bukan sejam, bukan dua jam...tapi 6 jam!!!!..giler!!!... pukul 9 sepatutnya terbang tapi pukul 3 pagi baru dapat berlepas. Orang tunggu macam nak pengsan dekat balai perlepasan tu, seteguk air pun tak dibaginya isk3x...Airasia..Airasia. Sampai KL dah pukul 5 pagi. Pagi pukul 9.00 nak kena keja lak...memang terkejar2x dari airport tu nak balik rumah.

Yang pastinya pengalaman first time gi Sarawak ni mekjah gumbira dan puas hati hehehe...
Okey...bye2x...

No comments:

Post a Comment